Monday, October 25, 2010

Kata2 Kakak Yang Meruntun Jiwa

Kakak ( Aireen Arissa Dania - 3tahun ) petah dan bijak berkata-kata.
Kakak yang kebelakangan ni suka sangat bertudung. Habis tudung2 ibu di sepah2kannya (kononnya nak cari tudung dia )

Malam tadi semasa ibu mengemas bilik, ibu biarkan aisya bermain2 sendirian. Kakak pula di ruang tamu menonton berita dengan babah. Sedang ibu leka melipat kain..ibu terdengar "Kesian aisya, aisya xtau apa2 ye. Kesian aisya, aisya xpandai jalan lg...kesian aisya bla..bla..bla". Ibu toleh ke arah aisya. Ibu nampak kakak dengan susah payahnya nak angkat dan dukung aisya. Sampai si adik nampak lemas kena peluk ngan kakak. Tp adik masih xmenangis. adik diam jer diperlakukan begitu. Ibu g dekat mereka. Berikut antara perbualan ibu dan kakak:
Ibu       : Kakak nak bawak aisya g mana?
Kakak : Kakak nak angkat adik. Sian adik xpandai jalan.
Ibu       : Biar jelah adik kat situ. adik kan tengah main tuh.
Kakak : Alaaa..kakak nak main ngan adik kat depan. Cian adik xpandai jalan kan ibu. Kakak boring ar main sorang - sorang.
Ibu      : Dengan rasa sedikit tersentuh - xpelah kakak. adik kan kecik lagi. nnti adik dah besar, dah pandai  main, kakak main sama2 dia yeh.



Suatu waktu ketika kami sedang menonton televisyen :-
Babah     : Yang, lekuk kat dada aisya ni nmpk cam makin dalam je kan?
Ibu         : Ehmm..tahu. orang risaulah kalo tengok..
Kakak    : Dada kakak pun dalam ibu ( sambil selak baju tunjuk dada dia)
Ibu          : Kakak, lekuk tu sebab adik sakit. kakak xsakit kan?
Kakak     : Kakak pun nak sakit jugaklah. Kakak nak masuk spital cam aisya
Ibu          : Dalam terkejut - kakak ! xmau cakap camtuh.
Kakak    : Dengan muka sedih kena marah - tp kakak pun nak ikut ibu.nak ddk spital sama2 aisya.
Babah     : Sambil tarik kakak dan cium dahi dia - kakak xmau sakit2.nnti kena cucuk.xboleh main2 taman, xleh g swimming. Adik pun dah xnak sakit2 lg.dah xnak duk spital lagi. dia nak main ngan kakak kat umh.

Begitulah kakak yang mungkin terasa dirinya sedikit diabaikan oleh ibu sepanjang 1 tahun 1/2 nih. Maafkan ibu ye kakak. Ibu tahu kakak nak bermanja ngan ibu, nak selalu dekat ngan ibu tp keadaan xmengizinkan. Adik lebih memerlukan perhatian. adik sakit sayang. Ibu kena selalu ke hospital malah kadang2 selalu tinggalkan kakak ngan cik til bila adik kena admit wad. Ibu janji bila adik dah sihat sikit nnti, ibu bawak kakak holiday ye sayang. kita luangkan byk masa bersama cam dulu. Ibu sayang kakak.

7 comments:

Ummi Alisya said...

naluri si kakak buat si adik... sungguh touching!

ieda said...

suka tgk gambar aisya kat header tu...sweet jer..

Yasmin Nabilah.. said...

Alahai..sayangnyer kakak kat Aisya..:)

iCaLoVeZiE said...

insyirah dulu pun pernah mengadu boring sebab ayesha tak pandai cakap :D

tapi sekarang dia dah faham.

JMY said...

bulu mata aisya cantiklah, blh aunty pinjam..mungkin kakak yg begitu ,akan cepat matang kan..

Bicara hati ibu aisya said...

ita:huhuhu..mcm tulah dia sejak ada adik.apa yg adik buat, dia nak ikut.mgkn dia nak perhatian lebih kut.macam yang adik dia dapat.
ieda : thank's ida.tu pic lama tuh
ina : sayang mmg sayang tp buat adik pun leh tahan gak.huhuhu (gara-gara jelous kat adik)
icalovezie:tulah,kdg2 dia tanya gak naper adik dah besar tp xleh ckp, xleh jln..huhuhu.nak xnak kenalah terangkan ikut pemahaman dia.
JMY : tq aunty.nnti aisya blkan bulu mata palsu utk aunty yeh.

Min said...

so sweet kakak... nnt cik min balik, bole kwn ngan mawaddah same ye... tq for dropping by kat dinoor blog. keep in touch...