Thursday, October 21, 2010

Perkembangan Terkini Aisya

4 bulan berlalu...
4 bulan ibu menyepikan diri utk cuba mengumpul kekuatan dan mengambil semangat yang hampir hilang. Beberapa perkara yang berlaku sedikit sebanyak menggoyahkan kekuatan yang ada..merobek tangkai hati. Namun kini alhamdulillah..ibu bangkit dari kejatuhan itu. Ibu xseharusnya lemah. Masih ramai yang menyokong. Masih ada yang lebih teruk dari ibu. Seharusnya ibu bersyukur..sekurang2nya ibu masih diberi peluang oleh Allah utk bersama dgn aisya..utk trs mencurahkannya sepenuh kasih sayang..utk melihat setiap perkembangan dirinya. Di sini ibu coretkan beberapa perkembangan/berita terbaru aisya yang kini berumur 18 bulan :-
  • Aisya disahkan oleh pakar telinga bahawa mempunyai masalah pendengaran dan dia kini memakai alat bantuan pendengaran (hearing aid) yang dibeli dengan harga rm7 ribu. Kata audiologist tahap pendengarannya adalah sangat teruk. Dia hanya mendengar pada frekuensi yang tinggi. Jikalau kita yang normal blh mendengar pada bacaan 20-30 tetapi aisya hanya blh mendengar pada bacaan 100.   ;(  kesian aisya. Serius, 2ari pertama slps mendapat result diagnosis telinga aisya ni ibu berkurung dlm blk, menangis terkenangkan aisya..macam mana masa depan aisya. semua risaukan ibu. tp lama2 ibu sedar xguna ibu menangis. keadaan xakan berubah kecuali ibu berusaha mengubati aisya. Ibu belikan aisya hearing aid tu. Harapan ibu anak ibu xkan berbeza apapun daripada anak2 normal yang lain. Insyaallah, aisya blh bercakap..mendengar cuma masa yang menentukan. aisya..pakai yer hearing aid tu.xmau cabut2 sayang...
  • Aisya memakai hearing aid
  • Keputusan MRI brain yang dijalankan keatasnya menunjukkan otaknya sedikit mengecut. Menurut paed keadaan ini akan dipantau. Sekiranya pertumbuhan / perkembangan diri aisya merosot cthnya berat badan semakin menurun maka MRI brain akan diadakan sekali lg dan sebarang alternatif lain akan dicadangkan oleh paed. Ini ditakuti sekiranya ia trs mengecut, aisya mgkn akan kehilangan apa yang dia dah capai skrg. Buat masa ni aisya aktif dan tiada komplikasi lain yang serius.
  •  Aisya sblm ditolak kebilik operation
  • Aisya di IJN (selepas operation)
    Aisya selamat menjalani minor operation untuk meluaskan salur jantungnya yang sempit (seperti yang ibu ceritakan dalam blog sebelum ini) Menurut surgeon, masih ada 2 salur yang sempit tetapi ianya tidak serius. keadaannya akan dipantau dan sekiranya perlu dioperate ( kebarangkalian akan ada lg 2 siri operation utknya ),  tgu sehingga aisya besar sedikit. (ibu berharap agar tiada lg operation yang akan dijalankan terhadapnya)
  • Aisya kini blh ddk sendiri tanpa bantuan. ( perkembangan yang ibu paling happy, alhamdulillah ). Sebelum ni aisya hanya terbaring sahaja dan kalau ddk pun memerlukan bantuan dan sokongan.(ibu perlu ddkkannya barulah dia dapat ddk) Sekarang daripada baring, dia sudah pandai ddk sendiri walaupun kelihatan agak payah pada mulanya. Tertonggeng2..tersenget2 bdn dia :) Alhamdulillah, berkat latihan di OCCT dan Physio Neuro Therapy juga stimulation yang ibu dan cik til buat di rumah.
  • Kakinya yang kecil dan kurus itu masih blm kuat utknya berjalan sendiri namun aisya dah mampu berdiri dengan bantuan, melangkah sedikit-sedikit + goyang xstabil apabila dipegang/berpegang pada sesuatu.
  • Mulut masih belum kerap berbunyi.aisya selalunya diam, leka bermain sendirian tp ibu perasan yang  dia sudah pandai menyebut ieeebu..kadang2 aaabu.kalau menangis perkataan itulah yang akan disebutnya.'aaabu uuwat' -ke ibu yang terlebih berangan dgr aisya berckp nih?hihihi..
  • Wajah budak demam..kasihan anak ibu
  • Kebelakangan ni aisya kerap demam dan demamnya blh mencecah 39+c. Itulah yang ibu paling takut. Yang terbaru ibu berkejar dari ofis di KL ke Putrajaya mengambil aisya dan bergegas ke kecemasan Hospital Serdang kerana cik til menelefon ibu sambil menangis mengatakan aisya ssh bernafas dan kuku kakinya dah biru. Ya Allah..betapa masa tu ibu rasa ibu dah jadi mcm pemandu F1. Alhamdulillah..tiada apa yang membimbangkan cuma batuk yang berterusan membuatkan oksigennya tidak cukup. aisya hanya menerima rawatan di wad harian sahaja dan dibenarkan pulang selepas pernafasannya stabil. Inilah kali pertama aisya biru dan kejadian ini amat menakutkan ibu.
  • Kain basah yang xlekang di kepala time demam
    Aisya kini ssh sgt nak makan dan minum susu!macam nk berperang time makan.(tang ni ibu geram sgt) puas dipujuk, dipaksa. minum susu pun sikit jer.nak hbskan 4oz pun ssh dan dia blh bertahan xminum dari pagi sampai ke ptg. Nak xnak mmg ibu paksa guna stringe (Botol dia xmau hisap). bab makan pulak, dia akan muntahkan semula. Dengan berat hanya 6.1kg dalam usia 18 bulan, aisya nampak mcm baby berusia 6 bulan.huhuhu..ibu tgh cuba menaikkan berat badan aisya skrg nih.( thank's to ina ibu nabila - sebab hadiahkan aisya 'carborie'). harap2 blhlah menambahkan berat badan aisya tuh. 
  • Aisya dah ada lebih kurang 6 batang gigi yang kesemuanya umpama masih 'pucuk' baru nak keluar.2 dah nampak (gigi taring) tp masih kecil dan 4 lagi (gigi depan-2bawah, 2 atas)baru muncul sikit jer.
  • Aisya dah pandai 'bye, bye' (lambai tangan) dan salam. Kalo nak srh cium kena tunjuk tempat cth tunjuk pipi kita byk kali baru dia akan tundukkan dahi dia cium pipi kita. (aisya cium guna dahi dia.hahaha). Ini semua baru dia dapat/pandai setelah agak lama kami ajar/tunjukkan (berbulan jugaklah). Walaupun agak lambat dari anak2 normal, at least ibu puas dan bangga sebab dia juga boleh lakukannya cuma mengambil masa. U can do it aisya!
  • Sehingga kini kami masih lg meneruskan semua temujanji2 yang ada antaranya OCCT, Physio Neuro Therapy, Paeds, Audiologist, Speech Therapy, Dietician (dah lama xg.hahaha), rawatan susulan di IJN, check up di klinik kerajaan dan bermacam2 rawatan lg seandainya perlu. Penat mmg penat (Dengan urusan di pejabat yang xpernah surut, berkejar ke setiap temujanji di hospital dan malam pula sibuk dengan kerja2 rumah.)Sekurang2nya sebulan kami perlu memenuhi 3 kali temujanji dan adakalanya sehingga 5 temujanji serentak dalam sebulan. tp demi aisya, segalanya ibu sanggup lakukan anakku. Semoga dengan semua usaha dan berkat doa kepadaNya aisya terus sihat. Doakan utk aisya yer.

6 comments:

ieda said...

salam perkenalan...moga aisya terus membesar dgn sihat...
cantik bulu mata aisya.

Yasmin Nabilah.. said...

Ala apa sangat la carborie yang ina bagi..ina dapat pun dari ayu mummy alanna..Sharing is caring..:)

Bicara hati ibu aisya said...

ieda: salam kenal..tima kasih yer ieda.
ina : yup...sharing is charing ;)

iCaLoVeZiE said...

hi aisya, kakak ayesha datang nengok aisya.. semoga aisya membesar dengan baik :D

Min said...

stay strong ibu aisya... cant wait to meet aisya.... mcm ada persamaan apa yg aisya alami dengan mawaddah. i can strongly feel that...

Bicara hati ibu aisya said...

icalovezie :tima kasih ye kak ayesha..meh ar dtg main2 sama aisya :)
kak min : tq kak.insyaallah, saya akan terus kuat utk aisya. yup, saya mmg dah lama ikuti kisah akak dan perkembangan mawaddah.semoga kita sama2 kuat berjuang demi permati hati kita.