Monday, November 29, 2010

Bangkit dan teruslah melangkah Aisya..

Dah lama xcerita berkenaan progress terkini aisya. Walaupun xbanyak yang berubah, of cause delay berbanding anak-anak yang seusia dengannya tetapi ibu bangga kerana perubahan yang sedikit itu dah cukup untuk membuktikan aisya semakin maju dan bukannya statik. Dalam usia yang mencecah 20 bulan 1 minggu ini aisya sekarang ligat meneroka dan terus meneroka apa yang ada disekelilingnya..jatuh, tergolek, tertiarap segalanya dia dah rasa namun dia tetap xputus asa.menangis sekejap kemudian hilang sakit buat lagi.
* pinggang dah semakin kuat dan stabil bila duduk.
* dah mula pandai bangun berdiri dengan memegang sesuatu (tangan ibu, lutut babah, kerusi, meja dsb)
* tangan dah kuat memegang sesuatu (dulu pegang sekejap pastu dia lepaskan balik)
* kaki dah pandai melangkah kalau dipimpin tp kadang-kadang dia seret jer kaki dia tuh.
* kalau dulu nak srh dia babai kena cakap dan buat gaya babai tp sekarang kita cakap babai jer, dia dah   melambai sambil tersengih.
* anak ibu ni memang cukup murah dengan senyuman..tersengih jer manjang. tp kalau kita marah sambil angkat tangan (konon-konon nak babap dia) dia akan menjerit, menangis.
* dah reti main tolak kete mainan (kalau dulu dia ambik dan campak-campak jer. xreti nak guna/main. Sekarang dia akan tolak kete tuh kedepan, kebelakang. Leka sekali.)
* dah pandai arahan-arahan yang mudah cth kalau kita mintak sesuatu yang dia pegang, dia akan bagi @ kalau dia tgh pegang makanan/biskut dia nganga mulut depan dia..dia akan suap makanan/biskut tu kat kita. ( kalau dulu, dia buat bodo jer.hihi)
* dah pandai merajuk sambil kepala ditundukkan kelantai. selagi xpujuk, selagi tulah dia xangkat kepalanya.
* setelah berkali-kali  ibu ajar dia menghisap minuman menggunakan straw..akhirnya kini dia dah pandai minum melalui straw. (terpaksalah berebut ngan kakak kalau nampak kakak minum vitagen)
* gigi dah semakin banyak tumbuh. dah boleh bagi nasi butir sikit-sikit (dulu bubur hancur) tp masih belum pandai makan ayam + ikan lagi (dia xnak mengunyah..main telan jer.huhuhu)
Ibu xsabar nak tunggu aisya...dan akan terus menunggu aisya:
  • Bercakap...sambil tanya itu ini dengan pelat kanak-kanaknya.(cukuplah buat permulaan ibu dapat dengar suara aisya bising-bising...buat babbling)
  • Berjalan.(kan comel kalau aisya terkedek-kedek jalan sambil pakai gaun)
  • Tembam dan berisi (mesti cute kan muka aisya tembam.hihihi)
Aisya..teruslah bangkit dan bangkit ye sayang. Teruskan langkahmu walau seribu dugaan yang mungkin bakal mendatang. Ibu akan terus bersamamu sayang.








YA ALLAH..YA RAHMAN..YA RAHIM..
Terima kasih Ya Allah kerana memberiku peluang ini..kerana memanjangkan 'tempoh itu' untuk aku terus bersama dengannya. Kau kuatkanlah dia, tebalkanlah kesabaranku dan permudahkanlah segalanya bagi kami. Amin Ya Rabbal Alamin..

5 comments:

Anonymous said...

wajah yang penuh tulus...pada tiap lirikan mata...bersama mekar nya senyuman...membuat mata yang memandang jua terasa damai...

indah nya ciptaan Allah...seindah ganjaran yang Dia janjikan....

dalam merencana tiap langkah...meski ada ketika nya tersasar...perlu segera bangkit...agar merencana kembali untuk yang tersayang...daripada yang menyayangi...dalam menuju keredhaan-Nya...

ketentuan Allah adalah Rahsia Allah...

Wallahu'alam....

Julaiha Kamarul Baharin said...

comey nyer aisya..sama2 kita bersabar demi melihat kemajuan anak kita.. suka tgk aisya masa naik buai tu..manis jer muka nye..

Min said...

terharu baca... kak min dapat bayangkan Mawaddah dan juga berdoa dia mampu memiliki kebolehan seperti aisya di masa depan... doa kami untuk aisya juga... moga dia terus kuat & sihat!

Mawar said...

Salam, sy doakan yg terbaik dr-Nya utk anak ini, amiin

Bicara hati ibu aisya said...

Terima kasih di atas doa-doa yang dikirimkan untuk aisya. Ya..mungkin aisya kuat sebab doa-doa dari kalian.Terima kasih semua.