Wednesday, July 13, 2011

Hidup kan terus melangkah

Menjawab keresahan dan keprihatinan kawan-kawan semua.Terima kasih kerana selalu mengambil berat tentang kami.Terasa saya tak pernah keseorangan.Doa dari kalian sangat saya hargai.
Alhamdulillah, puteri hati saya aisya hari ini baik-baik sahaja.Batuk dah tiada (selepas 3 hari diberi inhaler) cuma selsemanya masih ada.Oh ya, petang Ahad aisya mengejutkan kami.Mana taknya, time tu kami dalam perjalanan menaiki kereta. Aisya tiba-tiba macam orang xboleh nak bernafas (xreti nak describe camner tapi bunyinya lebih kurang macam orang tercekik tuh) pastu air liur meleleh2.Saya tepuk belakangnya banyak kali.(dari tepukan perlahan sampailah bunyi ber'debuk'/kuat - sori sayang yer).Dalam keadaan kaget tuh, tetiba aisya terbatuk dan terus muntah.Tempoh masa sedemikian lebih kurang 5-7minit.Selepas itu, dia menangis sekejap dan keadaan kembali seperti biasa setelah dipeluk, dipujuk.Babah memarahi saya kerana katanya saya memberi aisya 'sesuatu'/makanan untuk aisya telan sedangkan saya menafikan sekerasnya.Saya yakin ketika itu aisya tidak makan, tidak minum dan tidak menelan sesuatu.Nasib sangat baik kerana ketika itu, aisya berada di atas riba saya.Jika tidak????????tidak mahu saya membayangkannya.
Ke klinik?Aisya dah pun saya bawak ke klinik.Menurut doktor tiada apa yang perlu dirisaukan.Ubat selsema dan batuk memang ada diberikan namun untuk kondisi aisya adalah tidak digalakkan.Sebaik-baiknya dia hanya perlu memakai inhaler.Jadi saya memilih untuk hanya memberikannya inhaler sahaja kerana saya tidak mahu terpaksa berdepan walaupun hanya sekecil risiko JIKA boleh.Alhamdulillah, hari ini anak itu kelihatan lebih baik.
Masalah baru pula adalah.............................dia menolak untuk memakai hearing aid.Mungkin kerana sewaktu 'kesakitannya' kami tidak memakaikan alat itu.Jadi setelah selesa tidak memakainya lama maka dia kembali menolak setiapkali alat itu diletakkan kedalam cuping telinganya.Adakala saya akui saya lebih kepada MEMAKSAnya tetapi lebih banyak ketikanya saya akur setelah melihat airmatanya.Aduh...sekali lagi perlu bermula.Lelah sekali bila sudah di pertengahan jalan, kami terpaksa berpatah balik di awal jalan semula untuk memulakannya sekali lagi.Namun apa daya dan jalan yang ada?Hanya itu sahaja lorong yang terbentang di depan kami.Maka nak atau tidak, sakit atau tak, suka atau duka............perjalanan perlu diteruskan.Hidup kan tetap melangkah walau beribu kali tersungkur.
Semoga dipermudahkan untuk kami terus melangkah menongkah semua arus dugaan yang mendatang.

3 comments:

PoohGumux said...

kesiannya aisya..kuatkan semangat ye dik

mama akid said...

mungkin badan aisya tak selesa lg kut..bg dia masa yer ibu..insyaallah..keadaan akn spt sediakala...

umi aiz said...

ala sian nye ank umi ni...skrg dah sihat kan.. take k always ye kak yu..