Friday, July 29, 2011

Kenapa dengan kamu dik??

Malam tadi sedang orang duk sibuk2 pasal bola, ibu diserang pelbagai perasaan.Risau, bimbang, takut...macam2lah.Al kisahnya...petang semalam masa ibu duk menyapu rumah dak aisya tu punyalah ligat 'berlari' dari hujung dinding ke pintu utama (eksyen jer lari sebenarnya jalan laju).Itu salah satu keghairahan dia sekarang sejak 'dapat' kaki.Berulang-ulang dia buat perkara tu walaupun ibu dah larang takut nanti jatuh tersadung apa2 kat lantai.(carpet ker, mainan dia sendiri ker) Dah ar jalan pun xberapa nak stabil lagi.Tiba-tiba 'bedebuk' bunyi benda jatuh beserta dengan raungan yang kuat.Aduhai...sepantas kilat mata ibu melihat aisya terjunam ke depan dengan dahinya mencecah lantai dulu.Aisya menangis sampai xdengar suara.Ibu angkat dan peluk dia, belek2 tempat yang jatuh.Kemudian g basuh muka dan bagi dia minum air suam.Aisya ooo...aisya, nak marah pun ada.Dah banyak kali jatuh pun masih xserik2.Geram lak rasa tapi melihat sisa sendu dan lelehan airmatanya, timbul rasa simpati yang mendalam.Kesian anak ibu.Nak main cam orang lain, tapi selalu jer tergolek..Dalam kul 7, sedang ibu duk ketip kuku dia, tetiba dia terlentok jatuh atas bantal.Babah tepuk2 panggil dia, dia bukak mata sikit kemudian pejam balik.Laa..ngantuk rupanya.Sah-sah penat sangat sebab tengahari g speech theraphy, petang sakan menangis sebab jatuh.
Malamnya aisya merengek jer.Dah start terjaga...ditepuk, didodoi dengan lengan ibu, dipeluk semuanya serba xkena.Risau xusah ceritalah.Bimbang kalau2 ada kesan akibat jatuhan petang td.Tetiba aisya termuntah.Kuar air jernih bercampur susu.xbanyak, sikit jer.Ish, adik nih.Kenapa?Dalam fikiran mulalah macam-macam andaian.Kata orang kalau terjatuh, pastu muntah2 tandanya ada apa-apa kat dalam yang kita xnampak.Aduh dik, jgn wat ibu bertambah risau.Ibu angkat dan basuh badan, muka dan kepala dia.Kemudian bagi dia minum air suam sikit.Lepas dah siap pakaikan pakaian lain, tepuk2 punggung dia terus dia terlelap.Mungkin tadi dia tak selesa kot.Ibu fikir, kalau masih muntah-muntah...mmg kena g emergency malam ni.So far alhamdulillah, aisya tidur nyenyak sampailah ke pagi tadi.Kul 12.30am dan kul 5.30am ibu bangun buatkan dia susu.Dia minum seperti biasa 4-5oz.
Harapnya dia ok2 sahaja hari nih.Tadi pun ibu dah pesan pada cik til srh pantau dan bagitau ibu kalau aisya nampak lain.
 Budak tecik yang semakin lasak sekarang

2 comments:

zura_habib said...

insyaallah xde pape tu

umi aiz said...

ish..ish..ngantuk rupenye. umi ingatkn ape td. em mcm ne aiz bile dpt kaki nnt kn..