Tuesday, May 31, 2011

~Hanya DIA lebih tahu~

;) Nak berkongsi satu cerita....
Cerita ni baru 2 hari lepas.Ketika tu kami sedang berjalan-jalan di shopping mall.Tetiba ada seseorang menegur dari sisi.Bila saya berpaling, kelihatan seorang kakak sedang asyik melihat wajah aisya.Kemudian dia berpaling pada saya sambil tersenyum.Dalam fikiran saya...macam pernah nampak tapi di mana yer.Saya sekadar melemparkan senyuman.
Kakak : Ni ayu kan?ayu yang dulu jaga anak kat NICU tuh?
Saya : Sambil berkerut ~ ehm..ye.saya ayu.
Tanpa sempat saya tambah ayat, kakak tu bersuara.
Kakak : Ingat akak lagi tak?Ni akak ina, mama mia yang duk kat bhgn blkg dulu (kaw.anak2 kena kuning).Ni ariana ker?anak ayu yang duk dalam bilik isolation depan kaunter tuh?
Saya : Dalam ingat xingat (sebab rasanya org yang duk bahagian kuning tu paling lama pun 2 minggu jer) - iyer kak.Inilah anak saya ariana.
Kakak : Wahhh...dah besar dah yer.Comelnya (sambil pegang2 aisya) Dah sihat ye?
Saya : Ehmm..alhamdulillah kak.Masih lagi follow up dan buat terapi.
Kakak : Tak sangka kan?Dulu akak selalu gak perati ayu ngan ariana nih.Yelah..ibu dalam NICU yang xpernah sehari pun xde kat bilik isolation tuh.Asal akak lalu jer..mesti ada ayu kat sebelah dia.Dulu dia kecik jer kan?penuh ngan wayar2 bagai.Akak ingat lagi masa dia berhenti bernafas sekejap dulu.Time tu doc ngan nurse ramai-ramai masuk bilik ariana.Ayu kena tarik keluar ngan budak nurse tuh.Kami yang kat sofa luar tu xsampai hati nak pujuk ayu yang tengah menangis sambil buat panggilan.
Saya : ;P (hanya mampu senyum.)
Kakak : Kuat sungguh ariana nih.Tak sangka.xmau dah sakit-sakit lagi ye ariana.Kesian kat ibu tuh, menunggu kamu setiap hari dulu.(sambil cium pipi aisya kiri kanan). Banyak2 sabar ye ayu.(salam dan tepuk bahu kiri saya)
Saya : Terima kasih kak (dalam nada yang cukup terharu)


Tak sangka...............masih ada yang mengenali kami, yang cam wajah ini.Sungguh saya cukup terharu dengan baris-baris ayat terakhirnya.

 ~Hanya DIA yang lebih tahu segalanya~ Yang memberi kami ujian itu.

6 comments:

mama akid said...

sedih bc entry ni...yelah bila lihat keadaan aisya yg dulu jauh berbeza dengan sekarang...kita umatnya sekadar merancang tapi ALLAH menentukan...harap aisya lebih sihat yer nak...

zura_habib said...

kadangkala kita susah dulu dan senang kemudian...semoga aisya terus kuat n buat ayu bangga:-)

insan kerdil said...

perjalanan kehidupan...memungkinkan 'segala'nya 'terjadi.....kerana hidup ini di 'perbatasan' masa....serta keadaan yang hanya Dia...Penentu...Pemilik....yang bisa membuat apa jua ketentuan...dan bisa membuat apa jua ketetapan....

meski pun demikian...makhluk yang bernama manusia.....tetap diberi peluang dan ruang...dalam menerima....

namun di sebalik 'segala' nya yang berlaku....tersirat 'segala' rahsia...pada yang percaya dan yakin.....pada-Nya yang Maha Mengetahui...Maha Mengasihani...

Dia yang sama sekali tidak akan memungkiri janji....Dia juga sama sekali tidak akan menzalimi....

ketentuan Allah adalah rahsia Allah...

wallahu'alam...

PoohGumux said...

sabar ye kak

Azma said...

Sebak jap bc entry ni.. hmm..Alhamdulillah masa itu sudah berlalu.. moga tiada lg saat getir itu pada ayu & aisya..

umi aiz said...

alhamdulillah tuhan merencanakan dengan baik,moga tiada lagi saat memeritkan itu..