Monday, February 21, 2011

Kami bermula sekali lagi..

Oleh kerana tahap kesihatan kedua-dua anak ibu yang sudah semakin baik, ibu telah merencanakan agar
weekend kami dipenuhi semula dengan aktiviti-aktiviti yang telah lama kami tinggalkan oleh sebab-sebab tertentu. Maka weekend ini kami bermula sekali lagi melakukan semua aktiviti yang pernah kami lakukan dulu. Terapi berjalan aisya dan segala aktiviti bagi meningkatkan kekuatan otot dalamannya.
Bermula pada awal pagi, kami ke padang permainan melepaskan aisya belajar bertatih tanpa kasut di atas embun pagi yang masih segar. Walaupun masih takut-takut, jalan jatuh-jalan jatuh pastu kembali mengengsot (tang ini ibu geram) tapi aisya nampak seronok untuk melakukannya. Tambahan pula kami membawa beberapa peralatan mainan (bola, belon buih sabun) untuk mengujakannya berjalan. Bukan sahaja aisya, kakak pun riuh memekik suruh adiknya bangun berdiri, capai dan kejar belon :) terima kasih kakak sebab bantu ibu. Balik dari padang, aisya dimandikan, sebelum tu direndam dalam besen besar (tang ni paling dia suka - main air) dan kemudian sesi urutan seluruh badan pula dilakukan. Urutan lebih bertumpu pada bahagian kaki dan anggota-anggota sendinya untuk melonggarkan yang ketat dan menguatkannya. Part ni memang selalunya aisya sedikit kurang selesa. Mungkin kerana geli, sakit atau rimas dengan picitan-picitan dan gosokan yang dilakukan keatasnya apatah lagi sesi tersebut dah lama benar ditinggalkan. Rengekan-rengekan biasa berbunyi namun kami cuba menjadikannya suatu aktiviti yang menyeronokkan. Geletek paling dia gemar. Terkekek-kekek mulutnya walaupun suaranya jarang keluar. Selesai kesemua sesi tersebut, aisya kelihatan segar. Susu hampir 7oz berjaya dihabiskan (biasanya hanya 4-5oz sahaja) dan aisya tidur dengan lena sekali pada tengahari itu.
Petangnya kami ke taman permainan bermain dan mengajar aisya berjalan. Kali nih dengan memakai kasut (untuk membiasakannya).  Dari latihan di palang, ibu melepaskannya bertatih di atas rumput. Seronok sekali melihat dia cuba untuk mengimbangi badan dengan kaki kecilnya itu sambil kedua tangan mendepang ke depan. Comei sekali. Lebih kurang 45 minit di taman, kami ke kolam renang untuk sesi berendam pula. Anak-anak ibu paling gemarkan aktiviti air. Makanya sedari dalam kereta kakaklah yang paling xsabar bila ibu bagitahu nak ke pool untuk swimming (padahal sejak dari rumah ibu dah bagitahu). Di sana, kakak yang paling senang. Dia pandai membawa diri turun ke kolam (selepas salin baju renangnya) bermain sendirian dikelilingi anak-anak kecil yang lain. Adalah sesekali dia datang kepada ibu mengadu abang tu tolak dia atau kakak tuh percik air kat muka dia. Hihihik..adatlah kan? Dah namanya pun anak-anak kecil. Aisya? sudah pasti si kecil nih paling excited bila nampak air. Sebaik jer kakinya ibu cecahkan di permukaan air, dengan pantas kaki kecil tuh menendang-nendang air. Sesekali ibu terlentangkan dan meniarapkan badannya di dalam air. Kaki dan tangannya xputus mengayuh. Seronok benar dia berada di dalam air. Peruntukan masa untuk aisya bermain dalam air hanya 30 minit. Itu pun xsampai 20 minit, bibir, kuku kaki tangan dan kulitnya bertukar gelap kebiruan sehingga ada seorang ibu menegur melihat perubahan itu. :)
Kuku yang kebiruan
Malamnya kami hanya berehat kepenatan di rumah sambil ibu bacakan buku cerita pada keduanya (kakak paling suka aktiviti ini kerana mulutnya tak akan berhenti bertanya itu ini). Tak lama, kedua-dua mereka lena sendiri bersama botol susu masing-masing. Lena yang begitu dalam. Lena yang biasanya bisa meruntun hati ibu. Kalau boleh hari-hari ibu mahu aktiviti begini berlangsung. Ibu bahagia sekali melihat imej keseronokkan yang terpancar pada wajah mereka. Semoga apa yang ibu usahakan ini berbaloi untuk perkembangan mereka terutamanya aisya. Hanya itu yang mampu ibu buat untukmu anak-anak ibu. Sayang ibu pada kalian hingga nafas terakhir. Membesarlah dengan sihat dan bijak ye sayang.

2 comments:

mrs_zura said...

Alhamdulillah dua2 dh sihat:-)
Lama dh x jumpa...

insan kerdil said...

semoga ruang dan peluang....kurniaan daripada Ilahi....akan sentiasa dipenuhi dengan kasih sayang.....untuk yang tersayang....daripada yang menyayangi....

ketentuan Allah adalah rahsia Allah....

wallahu'alam...