Tuesday, April 26, 2011

Hidup Ibarat Putaran Roda

Hidup Ibarat Sebuah Putaran Roda! Adakalanya kita gembira, ketawa dan bersenang lenang.Tapi jangan lupa bahawa ada masa kita pasti akan bersedih, menangis dan berduka.Itulah yang dinamakan kehidupan.Tanpa ketawa, senyuman, airmata dan masalah.........tidak 'challenging' lah hidup kita.Dan semua itu mengajar kita untuk terus bersyukur, berserah kepadaNYA, berusaha malah mematangkan kita dalam menghadapi hari-hari yang mendatang.
Begitulah juga dengan saya. Bila dikenangkan kembali, masih terasa pedihnya dan ada satu perasaan berbuku yang sukar untuk saya luahkan dalam hati ini. Saya pernah menangis tersedu sedan dulu. Saya pernah tidur bertemankan airmata. Saya pernah melalui satu saat yang pada saya sangat sukar, sangat gelap dan sangat perit. Saya pernah jatuh tersungkur yang sakitnya bukan sedikit. Dan semua itu masih membuatkan saya berhati-hati malah saya masih menangis setiap kali mengingatinya. Kalau boleh, saya xmahu ulanginya lagi kerana saya xtahu adakah saya masih mampu berdiri seperti hari ini untuk melalui saat itu jika ianya berulang. Namun saya bersyukur, kerana setelah melalui semua detik dan saat itu saya masih boleh bertahan malah saya bangga kerana berjaya mengharunginya. Saya bersyukur kerana yang terpilih itu adalah saya. Saya bertuah untuk memilikinya, merasai pengalamannya malah masih bersamanya sehingga ke saat ini. Satu doa yang masih xputus dari saya sehingga ke hari ini agar saya dipinjamkan 'amanah' itu selama mungkin. Malah rasa puas kerana berjaya membuatnya melepasi satu persatu diagnosis yang di perkatakan keatasnya. ALHAMDULILLAH...hanya itu yang mampu terucap.SYUKUR!

Anak ini harta yang tidak ternilai buat saya.Dialah guru saya yang mengajar saya segalanya.
Terima kasih dik!

4 comments:

insan kerdil said...

kehidupan ini sendiri adalah suatu perjuangan...seandainya tidak 'terduga'....tidak tahu sejauh mana 'kaki' bisa untuk 'melangkah'....tidak sedar 'sekuat' mana hati bisa 'bertahan'....

pengalaman ada ketika nya...memberikan kekuatan...kepercayaan...namun ada juga ketika....sebaliknya yang berlaku...

bagaimana untuk membaca 'perjalanan' suatu ketentuan....sedangkan makhluk itu tiada kuasa....dalam menentukan...

biar pun begitu...telah pun tersedia selengkapnya panduan...yang memerlukan makhluk percaya dan yakin...pada-Nya...yang Maha Esa...

kerana Dia yang tidak akan sesekali memungkiri janji....dan Dia juga tidak akan sesekali menzalimi.....

semoga tiap hati yang teruji dan diuji...dikekalkan iman terhadap Allah S.W.T....sehingga akhirnya..

ketentuan Allah adalah rahsia Allah...

wallahu'alam...

umi aiz said...

moga aisya akan terus sembuh...

Azma said...

semoga ayu sentiasa kuat dan terus kuat..

Dugaan diberi kpd hamba yang mampu menghadapinya.. kdg2 bila kita baca dugaan yg diterima org lain, kita rasa kita x mgkin setabah itu. Namun, bila tiba waktunya kita diberi dugaan yg lebih lagi, secara tiba2 kita akan menjadi kuat (wpun kenyataannya air mata peneman setia di awalnya..)

PoohGumux said...

tabahkan hati ye kak ayu