Friday, April 29, 2011

~Andai kita mampu~ Protes si anak kecil.

Sejak 2 hari lepas sehinggalah petang semalam, semasa dalam perjalanan balik ke rumah.. saya dah bagitau kakak yang dia akan bermalam di rumah tok abah malam nih kerana saya akan bekerja jauh.Tak dapat tidur ngan dia seperti selalu.Namun kakak tetap menggelengkan kepalanya tanda xsetuju.Berkali-kali ditanya kenapa ibu nak tinggalkan dia dan menegaskan bahawa dia nak duduk umah ibu, xnak duduk umah tok abah sambil air mata merembes2 keluar.Huhuhuhu.Aduyaaiiiii...ini budak memang sangat 'cembeng'.Mudah betul mengalirkan airmata.Manja mengalahkan si adik.(hah??apa?sebijik ikut perangai mak dia? ;P wink*)
Malam tadi saya hantar 2 orang puteri tu ke rumah tok abah.Si kakak dah buat muka cemberut sejak melihat saya mengemas pakaian mereka lagi.Si adik, aisya???Ehm..anak kecil saya itu langsung tidak tunjukkan apa-apa reaksi walaupun saya memberitahunya bahawa saya akan meninggalkannya untuk 3 hari ini.Dia masih boleh bermain, berjalan ke sana sini dan berlagak selamba umpama tiada apa yang akan berlaku.'Drama queen' pun bermula sewaktu saya mahu meninggalkan puteri-puteri kesayangan saya itu .Jam dah menunjukkan hampir 11malam.Saya perlu balik untuk mengemas barang-barang yang perlu dibawa hari ini (Kerana satu apa pun saya belum siapkan.Nampak sangat xkisah nak g kursus.Huhuhu) namun anak besar saya dah mula menangis, meraung dan merintih.Dalam sedu sedan katanya saya dah xsayangkan dia kerana meninggalkan dia.Oleh kerana xsampai hati, saya layankan karenahnya...memujuknya, melayaninya bercakap dan menepuknya untuk tidur.Ini antara perbualan kami :

Ibu : kakak tidurlah.Tengok aisya tuh, baik jer dia tidur.xnangis pun macam kakak( sambil tepuk-tepuk pahanya)
Kakak : Naper ibu nak tinggal kakak ngan aisya?Ibu xsayang kakak ngan aisya lagi yeh (air mata masih lagi meleleh)
Ibu : Sayang...ibu sayang sangat anak-anak ibu.Ibu kan keje.nak cari duit, nak beli mainan kakak
Kakak : Taknak! Ibu xyah keje.Kakak xnak beli mainan dah.Ibu duduk jer ngan kakak.Esok ibu xyah g keje.Ibu jaga kakak ngan aisya jer.xyah dah beli mainan, kakak xnak. (masih tersedu sedan)
Ibu : (sayu jer rasa saat itu)Iyelah sayang (sambil cium-cium pipi n dahi dia) Ibu duduk sini tunggu kakak.Kakak tidur yer.(tangan tepuk paha dan punggungnya)
Kakak : Ibu tidur ngan kakak tau (sambil tangannya erat memeluk saya) Kakinya sengaja diletakkan ke atas peha saya.
Ibu : Iyer, kan ibu baring sebelah kakak nih.

*Saya meninggalkannya setelah dia tidur lena (hampir jam 1 pagi) dengan hati yang berbelah bagi memikirkan semua kemungkinan yang akan berlaku pagi ini bila mana kakak membuka mata, ibu tiada.Huh..berat sekali rasa itu.

Jam 12++tengahari tadi, (kakak pasti dah balik dari sekolah) saya menelefon rumah tok abah dengan harapan untuk mengetahui perkembangan mereka.Dan yang membuatkan saya sedih dan bergenang airmata tadi apabila diberitahu yang kakak menangis dan meraung sebaik bangun tidur pagi tadi setelah dia mencari saya, saya tiada.Katanya saya tipu dia.Saya xsayangkan dia.Dia juga xmahu kesekolah (mungkin tanda protes).Apabila saya minta untuk bercakap dengannya kakak menolak.Langsung xmahu bercakap dengan saya.Merajuk barangkali.Aduhai hati...sabarlah, kuatlah.
Andai kita mampu, andai ibu xperlu bekerja...andai ibu bisa membahagi dua tubuh ibu.Ibu rela.Kalau boleh seluruh masa ibu hanyalah untuk kamu anak-anak ibu.Kalau boleh ibu mahu membesarkan sendiri kakak dan adik.Menjaga, merawat, memasak, mengajar, bermain dan segalanya ibu mahu lakukan sendiri.Namun semua itu terbatas sayang.Ibu perlu bekerja.Untuk sebuah kehidupan yang lebih baik, kita perlu berkorban.Ibu janji Isnin ni, ibu habiskan masa hanya untuk kamu berdua ye sayang.
Ummmmmuah...kiss n hug kuat2 untuk kakak dan aisya yang ibu rindu.


                                Tanpa mereka, hidup saya xbermakna.

8 comments:

umi aiz said...

sian nye kakak..besar sikit faham lah die tu...moga kak yu sekeluarga di murahkan rezeki...

zura_habib said...

hmm dugaan utk ayu...takpe,isnin bwk meronggeng ye...

Mama Q said...

sedeh la...takut kan klu bila kiter terpaksa tglkan dia lg, dia dah x percayakan kiter...
Cian kakak...

mama akid said...

sabar yer kak..ni sume dugaan...lama nnt dia faham insyaallah..

Kerikil Kehidupan said...

huhu...sedih lak baca...sebab tu akak mengelak kalau kena g kursus...mcm manalah anak-anak tanpa akak....

But...ayue kena kuat tau....

Mama2Q said...

menitik air mata gak baca, sedih kan nak tinggal anak wp sekejap...si kakak tu sensitif tu, sikit hari lagi dia pasti tau yg ibu dia sangat sayangkan dia dan adiknya...

MaMaNuRiN said...

-:( isk isk isk..sedihnya mama ayu bila membaca entry ni..sedih sangat..tabah yer ayu..insyallah bila kakak dan besar sikit, dia pasti tahu ayu sangat sayangkan dia dan adik tapi terpaksa kerja untuk cari rezeki..**hug hug* kakak, tak mau buat ibu macam tu lagi yer..sian ibu

PoohGumux said...

sedey nyer