Wednesday, August 17, 2011

Dialah harapan saya....

Pernah saya terfikir suatu masa dulu (semasa saya mendapat tahu segalanya tentang aisya), bagaimana nasib aisya bila dia besar nanti?Adakah dia akan merasa rendah diri lalu meminggirkan dirinya dari orang lain?dapatkah dia bertahan dengan mata-mata yang memandang dan mulut-mulut yang bersuara mencari kekurangan/kelemahannya?Mampukah dia berdepan dengan segala macam dugaan dunia?Dan bagaimana aisya bila ketiadaan saya suatu hari nanti.Hari ini saya sihat, saya boleh membantunya, menjaganya malah memanjakannya tapi akan datang?Saya akan tua, mungkin akan sakit dan seterusnya akan kembali kepadaNYA.Sungguh waktu itu saya panasaran.
Namun waktu itu saya seakan terlupa.Aisya masih ada saudara kandung yang juga sangat menyayanginya.Kini saya yakin dan bersyukur, saya juga punya seorang lagi puteri yang xkurang hebatnya seperti aisya.Kakak aireen mampu menjaga aisya, boleh menolong adiknya dan dialah harapan saya di masa akan datang.Sejak kecil lagi saya dah terapkan nilai kasih sayang dalam dirinya.Saya ajar dia melindungi dan menghormati adiknya.Saya mahu dia menerima 'kekurangan' aisya.Sungguhpun kadang-kadang dia masih keliru (kenapa adik belum pandai bercakap, adik orang lain dah?kenapa adik pakai 'benda' kat telinga, kakak xpakai pun?kenapa ibu selalu kena tinggalkan kakak sebab bawak aisya g hospital?dan macam2 soalan yang ditanya olehnya), ada masa bergaduh2 manja ngan aisya, buat ibu marah (xlain xbukan sebab nak lebih perhatian) tapi saya yakin dia juga sangat sayangkan aisya.Itu jelas dilihat bila dia nak membeli sesuatu, pasti dia akan ambil 2-satu untuk aisya dan satu untuk dia, begitu juga sikap pelindungnya semasa bermain di taman- dia sentiasa mengikut aisya, konon-konon tolong tgk aisya, begitu prihatin pada adiknya bila nak tolong sikat rambut adik, pakaikan pampers adik, pakai bedak untuk adik, tolong jirus adik mandi dan suka sangat peluk cium adik walaupun adik rimas dengan perbuatan kakak ;)
Kakak, kakak 'orang kuat' ibu dan tempat ibu sandarkan harapan supaya menjaga adik bila ibu dah menutup mata nanti.Belajar rajin-rajin yer(kakak kata nak jadik doktor kan?nak tolong ubat adik), jadi anak yang solehah.Doa ibu sentiasa mengiringi setiap langkah kakak.Ibu sayang kakak dan adik!
 ~nyawa saya~
 Aisya pun tahu 1 Malaysia gak tau.hihihi..
~Semoga keakraban ini berkekalan selamanya~
~Dialah harapan saya~

3 comments:

Fysa Ismail said...

moga kakak aireen dapat jaga aisya kelak, nak jadi doktor ye.. alhamdulillah. umi sha doakan cita2 kakak trcapai k..

mama akid said...

sedih saya bc ayu....saya selalu berfikiran spt ayu...ingin mencari seseorang spt kakak yang dapat mnggantikan tmpat saya kelak...bila saya dengar berita tentang kehamilan org sekeliling teringin rasanya ingin hamil lagi...ingin memberi akid kawan tempat berlindung spt aisya dn kakak...tp perasaan fobia selalu menghantui saya....

zura_habibhaariz said...

hmm kebiasaannya ibu2 yg ada anak istimewa mesti hrpkan adik beradik yg istimewa utk membantu kita menjaga mereka bila kita dh xde..insyaallah aisya xkan keseorangan