Thursday, August 18, 2011

Janganlah 'datang' lagi hendaknya..

Malam tadi untuk yang kesekian kalinya.....anak kecil saya tu kembali 'buat hal'.Entah apa yang ditangiskan pun xtahu.Dibuatkan susu, geleng tanda xmahu.Dibaringkan dan ditepuk, makin kuat pula tangisnya.Kerjanya hanya nak didodoi sepanjang malam atas lengan ibu.Bila ibu peluk dan dodoikan dengan 'Lailahaillallah........' dia diam.Pandai sungguh, nak bermanja agaknya.Nak tidur atas lengan ibu!Bantal empuk tu xbest agaknya ;)
Tapi satu yang dibimbangkan...masa ibu dodoi tu matanya kejap-kejap ke atas.Bila ibu raup matanya xkasi pandang atas, dia ok sekejap pastu buat lagi.Bila nampak dia dah nyenyak, ibu letakkan dia ke tilam.Baru jer ibu nak terlelap, tiba-tiba 'uuweeeeeek'.Alahai dia muntah pulak.Habis menyembur-nyembur muntah atas tilam, bantal, badan, muka semua.Ibu angkat dan tepuk2/gosok2 belakang dia kemudian lap2 ngan kain basah.Ibu beri dia minum air suam.seteguk dua minum, dia menggeleng.Akhirnya dia terlelap balik setelah ditepuk-tepuk atas tilam ibu.Nampak muka keletihan.Tidur pun nampak terkejut-terkejut.Sahur tadi aisya pun turut bangun tp langsung xnak kat orang lain.Hanya nak berdukung dengan ibu.Makanya nak xnak ibu menyiapkan makanan bersahur dan makan sambil menggendung anak kecik itu.Sib baik kecik kalau tak, kalau montel dan besar mahu patah tangan ibu ni nak menggendung sepanjang masa nak oii.Sebelah tangan makan, sebelah lagi duk tahan/pegang badan dak kecik nih yang melepek kat badan ibu.Badan aisya pagi tadi dedar2..nak demam barangkali.Sebab tu dia buat perangai.Ehmmm..musim demam sekarang ni kan?Kakak nabila dan kakak alisya pun demam.Cian anak-anak ibu nih.Harapnya demam mereka cepat sembuh dan xberpanjangan.Amin..
 ~Muka budak xberapa nak sihat pagi tadi.
Sambil menyusu, sambil mata melilau tengok ibu bersiap nak g keje~

6 comments:

iDa DgN aNaKnYa aLoNG said...

semoga aisya cepat sembuh yer sayang..

umi aiz said...

ala sian anak umi sorg ni. aiz pun 2,3 hr ni mlm ngis je, xtau nak ape...

Anonymous said...

siannya aisya..haarap2 x melarat..ayu pun slmt bersabar ye.. kalu anak x sht mmg dgn kita skali mandi ngan muntah dia...buhu..

Anonymous said...

anonymus kat atas ni akak ye ayu - kak azma yg teristimewa.

ummuharithasif said...

smoga aisya sihat2 slalu ya sayang ;)

✿ cik pieQa ✿ said...

kasihnya ibu. sanggup berkorban apa saja :)

pieQa doakan semoga aisya sihat dan kembali ceria :)