Tuesday, August 2, 2011

Mari berkongsi kaedah teknik urutan - 'Braingym'

Petang semalam, seperti rutin aisya memenuhi temujanji speech therapy di hospital.Tak banyak perubahan yang dapat dikesan namun yang sedikit itu dah cukup buat ibu tersenyum ;)
Dalam temujanji kali ini (actually hari ni aisya tukar cikgu baru), aisya diberi beberapa latihan dan ujian.Menurut ulasan cikgunya, perkembangan aisya berada pada tahap 3 ke 4 bulan iaitu umpama bayi.Aisya baru start 'babling'- bebelan bayi.Dia boleh mendengar namun xdapat mengenalpasti itu bunyi apa.Menurut pemerhatian cikgunya aisya juga 'slow', pegang barang xkuat dan saiz badannya terlalu halus/kecil xsesuai umur.Kami berbincang berkenaan pola pemakanan aisya.Dan ternyata aisya dalam kategori 'teruk' sebab dia hanya bergantung pada susu sahaja.Cikgu juga ada menjalankan satu ujian dan kesimpulan yang dibuat adalah aisya 'hypersensitive' pada makanan yang masuk ke dalam mulutnya.Sebab itulah dia selalu menolak atau memuntahkan semula makanan yang dimakan.Kesudahannya, ibu diberi homework yang banyak oleh cikgu untuk dipraktikkan pada aisya di rumah.Ibu rasa kaedah/teknik ini mudah dan patut dikongsi bersama.So, ini antara kaedah/teknik yang diajarkan pada ibu yang masih ibu ingat (kang dah lama-lama, xcatit pula tu..confirm lupa)
1. Feeding :
Kaedah sentuh dalam mulut, gosok lidah,
facial massage : teknik menggosok/urutan pipi (luaran mulut) dengan ibu jari secara membulat -cubit & picit, Guna belakang tangan, urut dari tengah (batang hidung) ke ketepi/ ke luar.
Guna berus gigi bateri (bahagian blkg bukan depan), letak pada kawasan muka dan leher juga pada lidah (3-5 saat)
2.Braingym
1. Lazy-8 : Main-main ngan aisya, amik jari telunjuk aisya..xdapat jari, tangan pun boleh (belah kanan) gerakkan dalam bentuk 8 tapi secara melintang bukan menegak sebanyak 3 kali..Kemudian buat pula pada jari telunjuk/tangan kiri sebanyak 3 kali.Kemudian buat dengan kedua-dua jari/tangan serentak.
** Sangat baik dibuat sebelum melakukan sebarang latihan atau pembelajaran.So that, kedua-dua bahagian otaknya telah diransang terlebih dahulu sebelum menerima maklumat, maka dia akan lebih cepat menangkap/mengingat apa yang diajarkan nanti.
2..Urutan kaki (reflexology) - dalam posisi duduk
Urut bawah tapak kaki dalam bentuk segiempat tepat guna ibu jari dan jari telunjuk secara keluar.Buat dari segiempat tepat besar sehingga segi empat tepat kecil.
3.Baringkan aisya tegak, tangan di sisi : Tolak hujung jari kaki ke dalam - kita akan nampak keseluruhan badan dari lutut, peha, pinggang, badan, dagu dan kepala akan terhenjut-henjut.Jika badan bergoyang/terhenjut tapi dagu/kepala xterhenjut maknanya ada masalah balance system dalam badan.
** Kaedah ini adalah untuk menyeimbangkan keseluruhan dalam badan.
3.Eye Coordination
Guna cahaya lampu torchlight, gerakkan kiri ke kanan, atas ke bawah, atas kanan ke bawah kiri, atas kiri ke bawah kanan, bulatan ikut arah jam dan bulatan ikut lawan jam.Pastikan mata anak mengikut pergerakan cahaya.Buat hanya sekali kerana jika ianya berulang, anak akan pening.
** Bagus untuk mata.Boleh kurangkan rabun dan masalah eye coordination.
4. Reflexology (Badan)
Teknik urutan bermula dari tulang pinggul ke atas.Guna jari telunjuk dan jari hantu, tekan sisi tulang belakang BUKAN tulang belakang naik ke atas sehingga leher, ke kepala (ransang otak), buat bulatan ke bahagian kawasan tepi telinga (rangsang saraf pendengaran), kemudian turun ke bahu dan seterusnya ke hujung siku.
Guna teknik sama tekan/picit bermula dari ketiak ke hujung tulang belakang seperti huruf V
LISTENING SKILL
Urut telinga : ibu jari dalam cuping telinga, jari telunjuk di luar.Tarikh dari dalam ke luar (macam ambil air sembahyang)
** Sangat baik untuk dipraktikkan kerana telinga akan cepat fokus.
Association sound example animal : buat bunyi, padankan dengan binatang tapi jangan yang hampir bunyinya.Contoh: kucing (meow), ayam (kok kok) atau kucing (meow) dengan itik (quek-quek).Buat permulaan, biar 2 binatang dahulu.
Teknik-teknik yang diajarkan ini, menurut cikgu terapinya boleh meransang minda anak.So, sebelum melakukan apa sahaja aktiviti boleh gunakan teknik-teknik yang diajarkan supaya otak bersedia untuk menerima pembelajaran.Oleh itu, anak akan mudah belajar.Teknik ini juga boleh dipraktikkan pada sesapa sahaja termasuklah kita sebagai ibu bapa.Wallahuaklam..

3 comments:

mama akid said...

bagus teknik..terima kasih kerana share...saya akan cuba buat kat akid...insyaallah

ummuharithasif said...

thanks for sharing...info yang berguna ni..blh praktis pd hasif nnti ;)

Tika said...

info yang sangat bagus ayu.. nak copy dan print utk kegunaan sendiri boleh?