Wednesday, June 22, 2011

~Kami sayang abah~

Ahad, 19/6/2011- seluruh negara menyambut hari bapa.Saya juga tidak ketinggalan untuk menyambutnya walaupun hanya sekadar sambutan sederhana.Kami hanya adakan makan-makan sekeluarga.Oh yaa..bakal ada kejutan buat abah yang tercinta ;P nanti saya cerita.
ABAH...ciri yang ada padanya : Sporting, Kelakar, Penyayang, Pandai Masak
Dia...orang yang amat dekat di hati saya.Lelaki terbaik dalam hidup saya.Dialah segalanya buat saya.Dia bapa, dia jugalah ibu sejak emak meninggalkan kami 5 beradik.Ketika itu, kami semuanya masih kecil malah adik bongsu baru sahaja berumur 5 bulan.Setiap hari abah akan balik waktu rehat untuk memasak supaya anak-anaknya ini makan sebelum ke sekolah.(abah saya terror masak tau).Abah mendidik kami TANPA kami pernah dipukul atau dimarah.Masih saya ingat sewaktu saya mendapat surat untuk ditemuduga bagi melayakkan saya untuk sambung belajar di UTM untuk course yang bakal saya ambil, abah sanggup menemani menghantar saya menaiki bas ke Larkin (time tu kami xde kereta lagi).Begitu jugalah semasa saya mendaftar diri sehinggalah ke hari konvo saya...abah setia menemani walaupun terpaksa meminjam kereta saudara.Sedari saya bersekolah rendah, menengah, IPTA, berkahwin malah selepas melahirkan anak abah tetap sentiasa ada di saat saya memerlukannya.Dia akan berusaha mendapatkan apa yang kami perlukan walaupun sedikit lambat.Kami bahagia walau hidup sederhana.Masih saya ingat dia yang sibuk menjaga makan minum (cari ikan haruan), mandian saya (rebus air daun-daun) dan panaskan tungku sewaktu saya melahirkan anak pertama dulu..Abah adalah sahabat, pendengar  dan penyimpan rahsia yang terbaik untuk saya.Antara kami tiada rahsia.Dari hal kerja, anak-anak, keluarga, rajuk, sedih dan happy saya semuanya saya cerita padanya.Setiap hari ada sahaja panggilan telefon darinya (terbalik, orang anak call abah.Ni abah yang call anak.huhuhu)bertanyakan khabar cucu-cucunya.Setiap hujung minggu ada sahaja panggilannya supaya kami balik.Sunyi barangkali.Lagipun abah dah semakin berusia (64 tahun).Dia akan memasak dan menjamu kami makan.Alhamdulillah, abah masih kuat dan sihat walaupun menghidap darah tinggi dan kencing manis.Tak reti duduk diam, ada sahaja kerja yang mahu dilakukannya.Sesungguhnya tiada yang lain saya mahukan selain dari membahagiakan, menyenangkan hati dan menggembirakannya di hari tuanya ini.Jasa dan pengorbanannya cukup besar malah xmungkin kami adik beradik mampu membalasnya.Doa saya semoga abah diberikan kesihatan yang baik selalu, dipanjangkan umur dan dirahmati sepanjang hidup.
Saya juga ingin mengucapkan selamat hari bapa kepada suami tersayang, adik lelaki saya faizal dan fairuz ( yang baru sahaja bergelar bapa seminggu yang lalu).Contohilah abah...jadilah babah/papa yang terhebat untuk anak-anak (aireen, aisya, adel, miqa & qhaleef) kerana kalian adalah pemimpin bagi sebuah keluarga.

Nak tahu apa kejutan dan hadiah istimewa untuk abah kami??Hihihi..adik saya faizal dan isterinya telah menyertai sebuah pertandingan sempena hari bapa berkaitan pengorbanan abah kami dalam menjaga kami adik beradik selepas ketiadaan ibu.Dan tidak disangka penyertaannya terpilih.Kami sekeluarga dipanggil ke TV3 untuk rancangan MHI pada 20/6/2011 baru-baru ini.Kejutan untuk abah kerana dia perlu memasak 'ayam masak merah'-favourite kami adik beradik dalam siaran langsung itu.Sekali lagi kejutan yang dibuat oleh pihak TV3 di akhir program dengan mengeluarkan kek sempena birthday abah pada 28/6/2011 yang ke-64.Tergambar riak bahagia dan ternyata abah cukup gembira hari itu.Terima kasih abah atas segalanya.KAMI SAYANG ABAH.
Tok Abah dan aisya
Keluarga besar saya (tanpa family pak uda/fairuz)

6 comments:

zura_habibhaariz said...

lor x ckp pun nk msk tibi...kalau x leh tgk..

*sedih baca catitan ayu nie...

Nonie said...

Setianya ayah tiada tanding:-)

Fysa Ismail said...

ala nape xcakap kua tb, nak tunjuk kt aiz n mak wan die yg kakak aisya die tu...

insan kerdil said...

tatkala 'diperlihatkan' kisah 'nya'.....adalah jua tentang hidup.....tiap satu daripada permata hati 'nya'....menyaksikan suatu perjalanan kehidupan...tentang pengorbanan yang tidak terhitung....yang 'terhimpun' menjadi suatu 'pengkisahan'....suka duka seorang bapa.....

hidup ini adalah tentang berterima kasih......dalam menerima kurang lebih nya diri.....belajar jua menerima kurang lebih nya diri yang lain....hingga 'seadanya' menjadi satu pegangan...untuk bahagia dan membahagiakan...tiap yang tersayang...dan yang menyayangi...

pabila berbicara tentang kasih sayang yang terbenih....mekar menerbitkan rasa kefahaman...tentang hakikat suatu kehidupan....untuk terus memberi dan menerima....dalam lengkap melengkapi....menuju redha daripada Ilahi....

ketentuan Allah adalah rahsia Allah...

wallahu'alam....

mama akid said...

bestnya dpat keluar tv...tk sempat nk tgk..ape2 pun saya tabik ngn abah ibu aisya...dengan pengorbanan beliau...marilah kita sama2 mendoakan kesejahteraan kedua ibu bapa kita yer..amin

Kak Amy said...

suka dengan komen insan kerdil , setuju sangat