Wednesday, March 16, 2011

Pada yang bertanya.... :) Terima kasih semua.

Dah lama xcerita tentang aisya kan?Bukan apa...malas bila terdengar bunyi 'radio buruk' yang sibuk duk mengatakan kita nih terlalu menguar-uarkan kisah anak yang sakit.Konon2 nak mintak simpatilah.Hakikatnya memang blog ini tercipta untuk mengabadikan kisahnya pun.Jadi xsalah kan kalau setiap hari saya cerita kisah aisya.Anak kebanggaan saya.Nak baca, silakan.xnak baca sudah, saya xpernah pun mintak orang baca setiap entry saya nih.Huh..teremosi pulak.Hehehe...biasalah, hati kadangkala mudah sangat tersentuh.Abaikan..lantak ar mereka.Kalau dilayan, sampai bila pun masih tetap di situ kan? :) Penat nanti barangkali berhentilah. (Boleh ker berhenti?Mulut tempayan bolehlah ditutup.Mulut manusia...???)


Ok, berbalik pada keadaan terkini aisya (pada ramai yang bertanya, yang masih mengambil berat.Terima kasih atas keprihatinan dan doa kalian.Hanya Allah yang dapat membalasnya.).Alhamdulillah, aisya sihat.Dah seminggu tidak diserang demam iaitu sejak mengambil antibiotik (juga sejak mencuba kaedah rawatan alternatif).Aktif seperti biasa.Mengengsot ke sana kemari meneroka seluruh ruang pelosok rumah.'Mengemas' apa sahaja barang dan mainan yang menarik perhatiannya.Akalnya sudah panjang, ragamnya juga terlalu banyak.Sudah pandai merajuk!Andai ada benda yang dia tak puas hati atau yang dia mahu xdapat mulalah memberontak, menghantuk kepala ke lantai.Bijak kan??Yang penting mulutnya tidaklah diam seperti dulu.Kalau dapat handphone ibu @ babah ditangannya, mulut akan riuh berbunyi (konon2 berbual di telefonlah tuh) tapi satu apa pun perkataan ibu xpaham.Hihihi..comel sekali setiap perlakuannya.Mungkin perkembangan-perkembangan tersebut kerana aisya mahu mengejar usia yang menghampiri ke usia 2 tahun (sebab dah lama delay, so kena cepat2 kejar balik) Senang sekali hati melihat keadaan itu :) Alhamdulillah.


Owh ya..berkenaan kakinya?Masih ada kerisauan tentang itu.Sekalipun aisya aktif tapi bengkak kakinya masih xsurut dan dia masih menolak untuk berdiri apatah lagi berjalan.Sesekali dia berdiri dengan berpegang pada sofa, kaki kanannya pasti akan disengetkan (tidak menapak tetap pada lantai).Antibiotik sudah habis di beri semalam-7 hari.Dan kakinya umpama sakit semula-merah dan bengkak!Semalam dia mula menangis semula (mungkin berdenyut) lebih-lebih lagi bila ibu @ babah nak pegang dan tengok keadaan kakinya.Esok kami akan ke temujanji Orthopedik dan seperti yang telah diberitahu awal oleh pakar, sekiranya masih belum sembuh...dia perlu ditahan di wad.Moga esok segalanya baik-baik sahaja.


Sekadar berkongsi dan meminta pandangan, minggu lepas babah memanggil seorang pakar perubatan Islam yang agak terkenal ke rumah untuk melihat kaki aisya.Setelah dipegang kaki aisya (yang ketika itu sedang lena tidur) katanya "ada 'benda' yang menumpang di kaki aisya.Kerana badan aisya lemah, benda tu hanya mahu menumpang.Benda tersebut daripada hospital.Sudah lama 'benda' tersebut menumpang dan dia dah makan dalam kaki aisya".Sebab tuh aisya selalu demam malam.Huh..seram sejuk mendengarnya.Ibu pandang babah dan babah memandang ibu.'Benda' tersebut telahpun dibuang dan kaki aisya disapukan kapur.Alhamdulillah, sejak itu aisya dah xdemam dan kelihatan kakinya ok cuma bengkaknya sahaja yang masih xsurut.Namun, semalam aisya kembali menangis sakit kaki.Saya tak tahu nak mempercayainya atau tidak tapi dalam Al-Quran pun ada mengatakan benda halus/ghaib itu wujud.Wallahuaklam.Hanya Allah Yang Maha Mengetahui.

3 comments:

Yana@Noni said...

moga 'benda' itu tidak akan mengganggu aisya lagi yer....sian Aisya...menanggung sakit yang kita sendiri pun xleh tau apa puncanya..kalau jadi kat Humaira x tau la nak kata apa...memang buntu gak kot...

ieda said...

salam..moga aisya terus sihat.bab2 perubatan tradisional ni tak tau nak cakap tapi tak salah kalau nak ikhtiar.

Mama Q said...

ayu...lps ni bila bwk aisya g mana2 sekalipun..jgn lupa baca ayat kursi