Thursday, March 24, 2011

Panggilan yang penuh tanda tanya..

Tetiba dapat call tertera 'umah abah'.Dalam hati berdetik..'apahal pulak nih?'.Biasanya yang selalu call rumah abah atau no. cik til tu saya sebab nak tanya keadaan kakak/aisya.Jarang mereka call kalau xde apa-apa yang penting.'Ish, ada apa2 ker jadi kat kakak?'.Hati masih tertanya-tanya sambil jari menekan button handphone.

Saya: Helo..assalamualaikum..
Kakak: (tak dan-dan jawab salam pun tidak) Ibu, bila ibu nak balik?cepatlah balik.dah lambat nih - dengan nada sedih.(bunyi cam nak menangis pun iyer gak)
Saya:(Yang kebingungan hairan...pelik bin ajaib)Kenapa kakak?kan baru kul 2 lebih nih.Kang kul 4.30 ibu baliklah amik kakak.Kan Ibu keje sekarang nih sayang.
Kakak: Cepatlah ibu balik.Ibu selalu lambat.Cepatlah...kakak nak main puzzle ngan nak buat colour nih.Kan ibu janji semalam ngan kakak.
Saya: (Dalam hati- laaaa..kes xsabar nak main puzzle ngan buat art yang ibu beli semalam rupanya) laaa..kakak ni ibu ingatkan kenapa tadi.Sabar ye sayang.Petang ni ibu balik, amik kakak...kita balik umh buat sama-sama ngan aisya yer.
Kakak: Alaaaa...tapi ibu cepatlah balik.Dah kul berapa nih(dengan nada nak nangis)
Saya : Iyer...ibu balik cepat arinih.Kakak tunggu ibu yer.
Kakak : Ehmm..ibu promise??
Saya : Iyer sayang. Ibu promise (sambil senyum)

Gagang bertukar tangan

Tok abah : Aireen ni bangun-bangun tidur jer nak nangis mintak colour pastu cakap ibu balik keje lambat.Tu yang abah suruh dia call tuh.
Saya : Ehm..dia ingat art yang ayu beli semalam kat jusco tuh.Tak sabarlah tu agaknya nak buat.Semalam tengah-tengah malam nak buat, ayu suruh tidur dulu.Ayu janji hari nih baru start nak main sama-sama.Hihihik.xpelah bah.Ayu nak sambung keje nih.Kang petang ayu balik amik dia yer.Assalamualaikum.
Tok abah: Ishh..ada-ada jelah anak kamu nih.Haa yelah, Waalaikumsalam.

:) Itulah dia kakak.Kalau dah nakkan sesuatu tuh, pasti xsabar-sabar.Ingatkan kenapalah tadi rupanya hanya semata-mata kerana suatu permainan.Ingat betul dia pada janji.Tak boleh berjanji dah lain kali.Bahaya.
Nanti saya kongsikan permainannya yer.Sesuai untuk merangsang kreativiti dan minda anak2. Nampak menyeronokkan.

1 comment:

umi aiz said...

amboi kakak btl2 jnj cina tu. hehhe. smpai teringat2 bgn tido. aiz nak main jugak boleh x?