Monday, January 31, 2011

Kekuatan & Ketabahanmu kupinjam..

Sabtu..hari yang amat bermakna untuk saya kerana pada hari tersebut saya dapat berjumpa dan mengenali mereka..ibu-ibu tabah bersama anak-anak mereka yang kuat berjuang.Sungguh saya teruja untuk berjumpa mereka kerana selama ni saya hanya membaca cerita dan luahan mereka melalui blog dan tidak malu saya akui ketabahan, kekuatan dan semangat merekalah yang selama ini saya pinjam (secara diam - diam) dalam merawat dan menjaga permata hati saya - aisya. (kerana sebelum saya mengenali dunia blog, saya rasa sangat tertekan : bersendirian, menangis dan menangis - terima kasih ina!)

Bermula dengan perjumpaan di rumah Put (mama Lope dan Phia yang sporting) walaupun asalnya plan kami mahu berdating di taman PICC. Keadaan cuaca yang tidak baik - hujan, mengheret kami sampai ke pintu rumah Put. Hehehe..padahal kami satu blok sahaja. Seronok bersama mereka...melihat telatah Lope dan Phia yang comel. Asyik sekali Lope menonton rancangan kartun kegemarannya. Phia mulanya malu-malu tapi akhirnya dah boleh 'geng' ngan aisya.Hahaha... Aisya dan kakak? Huh..habis segala macam permainan yang ada dalam rumah itu dicubanya. Sungguh xmalu anak-anak ibu nih. Tak lama di sana, muncul Zura sekeluarga. Melihat Habib yang suka tersenyum..comei sekali. Ternyata dia faham setiap apa yang diperkatakan. Bijak kamu habib. Sempat saya ambil dan main bersamanya. Tidak pula dia menangis.Hihihi..sempat saya mengusik mahu membawanya balik. Namun, apabila sampai di luar pintu rumah, tangisan dah bergema. Memang cerdik. Tak lama kami di sana kerana saya perlu balik menunaikan solat maghrib dan memandikan anak-anak2. Put..terima kasih banyak-banyak yer. Siap sediakan makanan lagi untuk kami.

Malamnya..kami di jemput ke rumah ita. Cadangan asalnya mahu konvoi dengan put namun keadaan lope tidak mengizinkan Put untuk turut serta dan saya juga pada mulanya mahu membatalkan rancangan ke sana. Namun bila ita sms mengatakan mahu menunggu dan ina turut berada di sana, hati begitu teruja dan meronta mahu bertemu mereka. Kebetulan saya mahu ke rumah abah di Serdang dan jarak rumah ita dan serdang tidaklah jauh. Saya nekad meneruskan pemanduan ke rumah ita walaupun dah lewat. En.Hubby tidak mengikuti kami kerana pada hari tersebut dia menjayakan Hari Wilayah. Nasib baik ada adik-adik yang setia menemani saya ke hulu ke hilir.Tidak susah mencari rumah ita kerana sepanjang perjalanan ita menelefon memberitahu arah jalan ke rumahnya dan mungkin saya juga dah biasa dengan kawasan tersebut. Pn.Ita dah setia menunggu menjemput kami di luar.

Rupanya selain ina, family zali, ieda dan aiman pun ada.Wah..beruntung sungguh saya kerana dapat berkenalan dengan sebahagian keluarga superkids nih. Kedatangan kami di sambut dengan mesra. Ternyata mereka semuanya peramah dan xsombong. Serius saya cemburu dengan tali persahabatan mereka yang dah bagai keluarga nih. Begitu akrab sekali malah saya yang berada dalam kelompok mereka jadi tidak malu untuk bersembang seperti dah lama kenal. Sangat saya hargai persahabatan ini. Selama ini saya hanya baca di dalam blog kisah dan gambar-gambar mereka tapi akhirnya saya bertemu juga sebahagian dari mereka. Sambil bercerita, berborak sakan..kami dihidangkan makanan yang disediakan sendiri oleh En.Farid. Memang beliau ada bakat seorang chef. Thumbs up!

Anak-anak?? aisya sebenarnya memang dah tidur dari dalam kereta lagi. Tapi sebaik sahaja diletakkan atas tilam, terus mata terbuka. Dari termangu-mangu akhirnya habis serata rumah ita dia teroka. Kakak seperti biasa memunggah mainan yang ada di rumah orang. Huhhh..anak-anak, walaupun dah dipesan..seringnya lupa. Nabila ketika sampai sedang merengek nak tidur..so, tak sempat ibu ayu nak memegang dan bermain dengannya. Alisya pula ketika sampai behave sekali duduk dipegang abinya. Cantik sekali anak itu. Sempat saya memegang dan mendukungnya sebelum balik. Begitu juga aiman. Diam dalam ribaan ibunya, ieda. Bila saya ambil dan riba..dia diam namun xlama selepas tu dia mula menangis. Rupanya ieda bagitahu dia memang xmahu orang lain. Sungguh...saya rasa sangat bertuah kerana dapat mengenali malah memegang anak-anak syurga ini. Doa ibu semoga kalian akan terus kuat untuk berjuang anak-anakku. Semoga diberikan kesihatan yang baik dan dipermudahkan segalanya. Untuk Put, Zura, Ita, Ina dan Ieda...terima kasih kerana memberi ruang untuk ayu mendekati dan berkenalan dengan kalian. Moga tali ikatan persahabatan ini berkekalan ke akhir hayat. Lain kali nak lepak-lepak lagi bagitahu yer..ayu xpernah serik nak jumpa korang.Hahaha..

p/s : Jiey..kan best kalau jiey ada.Dah lama teringin nak jumpa rayyan. ;P huhuhu..
Teringin nak buat satu pertemuan besar dengan semua ibu-ibu blogger yang tabah. Ayu Alanna, Mamanurin, K.Nani Iman, K.min Mawaddah, jue ainie, mawar, k.ieda, icasyaziera dan semuanyalah (ramai sangat..jgn kecik ati ye saya xtaip nama.)Kalian memang ibu yang kuat dan tabah.

8 comments:

Unknown said...

hehe...bestnyer...akak nak....

Jue-Isteri_Ibu said...

bestnye ayu..jeles saya.. ntah la, bila la dapat jumpa dgn u all semua..saya teringin sesgt..

Min said...

insya Allah, ada rezeki nanti kite jumpe ye... ayu pun ibu yang kuat untuk Aisya yang comel...

Yasmin Nabilah.. said...

yeah..jgn serik jumpe kami lg..hehe..

produk ococ said...

saya mahu...tapi malu...hehehe

Mawar said...

kak ayu,

mmg gitu lah hidup kita ni, mmg tak boleh brsendirian, lebih2 lg kita yg ada anak2 yg special ni

haa betul tu kak, sy sokong, kalau satu masa nanti kita set date jumpa mana2 ok jgk kan

zura_habibhaariz said...

pasnie kt ngedate lagik k..rindu cik aisya n aireen...

Ummi Alisya said...

ayu, ade rezki kite jumpe lagi. kita insan biasa, cuma diberi peluang 'menjaga' insan yang bertuah!

anak2 adalah harta kita, dunia akhirat!!!