Thursday, January 27, 2011

Entry untuk 'mereka'

3 kisah dalam satu entry.(ntah kenapa saya bercerita)

Kisah 1:

Pernah satu waktu (dalam bulan 11 tahun lepas kot), semasa saya menghadiri sesi fisioterapi dan terapi cara kerja untuk aisya, saya berjumpa seorang ibu, nenek dan cucunya yang comel.Anak itu berumur 2 tahun ++. Hanya terbaring. Yang menjadi kekesalan saya kerana terapist memberitahu saya bahawa anak itu sebenarnya 'lebih baik' dari aisya sebelumnya tetapi mamanya xbawak datang temujanji terapi, xbuat apa yang terapist suruh kat rumah dan dalam ertikata lain 'hanya membiarkan anak itu tanpa sebarang rawatan dan pemulihan'. Aduh..kasihan sungguh kamu wahai anak. Andai saya boleh menjaganya..membantu merawat dan memulihnya. Saya sanggup! Mengapa dibiarkan perkembangan dan potensi anak itu membantut? Malah semakin mundur dan terus mundur! Saya sempat bercakap dengan nenek anak itu. Rupanya anak itu dijaga dan tinggal dengan nenek tua itu. Mamanya duduk di tempat lain dan hanya melawatnya sekali sekala.Sebab itulah anak itu jarang sekali datang terapi.Tiada orang yang dapat menghantar mereka. Sedih sekali.

Kisah 2:

Dan yang terbaru, beberapa minggu lepas...sungguh saya terkilan kerana xsempat meminta no.telefon keluarga ini.Cadangnya mahu ibu ini berkenalan dengan sahabat-sahabat blogger saya (ibu-ibu CP yang kuat dan tabah!). Menurut ibu tersebut anak bongsunya yang berumur 5 tahun itu sihat dan normal pada awal kelahiran sehinggalah usianya 3 tahun ++.Boleh bercakap, berjalan, berlari, main basikal dan sebagainya seperti anak-anak sihat yang lain. Namun kejadian anaknya selsema (SELSEMA sahaja TANPA DEMAM pun) dan diikuti muntah meragut kegembiraan mereka menjadikan anaknya kini OKU. Anak itu bernama Maisara-baru sahaja menjalani operation tebuk lubang di leher kerana anaknya mempunyai masalah susah bernafas. Maisarah anak yang cantik. Datangnya bersama stroller yang telah diubahsuai oleh ayahnya. Dia boleh bercakap tapi perlahan. Keadaannya seperti anak CP. Kaki dan tangannya kurus. Sungguh saat saya mencium dan membelai rambutnya sebelum aisya ke sesi terapi cara kerja..hati ini sebak sangat namun saya tahan agar airmata ini xjatuh supaya ibu itu terus kuat. Ibu itu acapkali bertanya saya di mana saya mengurut dan berubat aisya selepas therapist memberitahunya bahawa dulu aisya juga xboleh buat apa-apa. Sewaktu bersalaman dan memeluk ibu itu, apa yang dapat saya bisikkan, 'akak perlu kuat..jangan putus asa. Teruskan ikhtiar. Saya doa semoga dipermudahkan untuk Maisarah'. Sungguh saya menyesal atas sikap lupa saya kerana xmintak no.telefon akak tuh. Sampai di rumah pun masih teringat-ingat.HUH!!!

p/s: berdoa agar akan ada lagi pertemuan antara kami nanti.

Kisah 3:


Pagi semalam..semasa dalam perjalanan ke pejabat, seperti rutin saya on kan radio kereta.Ketika itu channel di 'radio Era' yang berkumandang memaparkan program 'merisik khabar' (saya suka dengar program ini). Dalam asyik melayan stereng kereta, telinga tertangkap satu suara seorang ibu yang sebak menceritakan kisah anaknya yang berumur 5 tahun yang masih belum boleh bercakap. Punat volume saya kuatkan.Kerisauan dan kesedihan seorang ibu bila mana anaknya yang dihantar ke sekolah tadika hanya mampu kedepan dan senyum.Tidak bersuara apabila ditanya guru & kawan-kawan, tidak menjerit gembira bila melakukan aktiviti kelas, hanya diam membisu. Ibu itu sedih/risau bagaimana keadaan anaknya bila masuk sekolah rendah nanti(7 tahun). Sungguh saya terkesan dengan kisah ibu (wati) itu. Airmata turut sama meleleh mendengar ceritanya. Owh, betapa saya selalu tewas dengan perasaan dan airmata..(ratu airmata betullah kamu ni ayu! ;P ). Tak salah pendengaran saya anaknya itu sihat, normal cuma masih belum bercakap. Saat dan ketika itu juga, ingatan saya terus kepada aisya. Mungkin begitu juga keadaan saya bila aisya menginjak ke usia 5 tahun? Ketika dia perlu dihantar bersekolah? Sedangkan sekarang pun saya begitu cemburu bila mendengar anak-anak yang seusianya begitu petah berbicara memanggil ibu, mama, mak, ummi, mummy sedangkan anak saya??? Diam tanpa sebarang kata. Allahuakhbar...tamaknya saya. Lepas satu persatu keinginan saya pohon dan mahukan dariNya. Tidak bersyukurkah saya dengan apa yang telah saya dapat hari ini? Penatkah anak kecil saya itu dengan sikap ketamakkan saya? TIDAK! Saya tidak tamak malah saya terlalu bersyukur atas apa yang saya ada sekarang.Tapi semua itu untuk kebaikkannya, untuk masa depannya. Bukankah sebagai seorang ibu kita mahukan hanya yang terbaik untuk anak kita? Kita perlu usaha...usaha...usaha untuk mendapatkannya dan setelah habis berusaha, seandainya itu yang ditentukan olehNya, takdir buatnya...saya REDHA.

p/s: Buat Wati, ibu itu (ceh, macamlah dia baca blog picisan aku nih.hahaha) Sabarlah, kuatlah dan teruskanlah ikhtiar..usaha untuk anak itu.Cuba jmpa doc yang arif tentang ini. Insyaallah..

5 comments:

Rizziela said...

Insyallah...ALLAH sentiasa bersama mereka...semoga Ayu tabah menghadapi dugaan hidup ini

Mawar said...

kak ayu,

trsentuh hati sy mmbaca entry akak kali ni...benar2 trsentuh

moga ALLAH mmberi kekuatn pd mereka ini

Anonymous said...

salam akak..sy yg jmp akak kt taman ptg smlm..sy sentiasa doa agr aisya diberikan kesihatan yg baik selalu..(nama dia sama mcm ank sya..)

sentaisa tabah yer akak..

Min said...

semoga Allah juga memudahkan kehidupan anak2 istimewa ini... amin ya Allah!

Jue-Isteri_Ibu said...

terharu saya baca entry ayu kali... ayu, saya tergolong dalam kisah 1 itu.. ainie sepi tanpa wat terapi selama 1 tahun. berdosanya saya pada ainie..ayu bg sy pinjam semangat ayu, yer..tq